Pentru cei care la un moment dat, au dat locul tihnit de acasă și au plecat către un oraș mare și necunoscut, pentru cei care poartă-n suflet tradițiile, dar iubesc noul, pentru cei ce cred că locurile de poveste nu-s despre perfecțiune ci despre contraste, pentru cei care se gândesc că ar putea să se-ntoarcă acasă, în provincie, dar le e teamă, pentru voi scriu o serie de articole care să vă arate #DrumulSpreCasă și stau #DePoveste cu oameni care inspiră.
Primul popas l-am făcut la Conacul Archia, la câteva minute de Deva, un loc în care de 9 ani, trecutul, prezentul şi viitorul se întâlnesc şi colaborează.
Vă las să descoperiți pe-ndelete, povestea Conacului nou, dintr-un ținut vechi, așa ca pentru #BoieriContemporani, direct de la Horia Szabo, Marketing Manager al Conacului Archia și de la Virginia Szabo, care este de fapt sufletul acestui loc #DePoveste.

〈 aici ar mai fi o descriere a lui Horia, în care subliniez că este unul dintre cei mai asumați oameni pe care i-am (re)întâlnit, este unul de-al nostru, din generația 2.0, care încă vorbește despre tradiții și valori și care…. . O să descoperiți voi din interviu! 〉

Mihaela Ivan: Să-ncepem frumos și pe-ndelete cu povestea Conacului Archia. Cum a început?

Horia Szabo: Ca orice business a pornit de la nimic. În 1994 tatăl meu a cumpărat un teren, de fapt a venit acasă și a zis „Am cumpărat fostul CAP din Archia!”, iar răspunsul mamei mele a fost, „Așa si…?”. Ideea lui era să-l gireze la bancă și să deschidem prima fabrică de confecții. Așa a și fost, până în anul 2006, părinții mei au avut două fabrici de confecții, cu aproximativ 1.200 de angajați.  Între timp, tatăl meu a tot venit pe aici, pe la Archia și când a adus-o pe mama, aceasta i-a spus, „Pe mine să nu mă mai aduci aici!”.

Cred că pe atunci era focus-ată pe alte lucruri, însă tatăl meu a continuat să cumpere terenuri în Archia, iar în 1998 au construit o casă care se numește „Vila de peste râu”, pe care o foloseam ca pe o casă de vacanță sau pentru team building-uri pentru angajații fabricilor.
Apoi, în 2003 am primit un cal de la niște parteneri de afaceri și dacă tot l-am avut, am zis să-i facem un grajd. Ne-am propus să facem unul mic și a ieșit unul mare cu 12 boxe înăuntru și  8 afară.

Mihaela Ivan: Cum ați ajuns la un grajd atât de mare, când era vorba de un singur cal? Sau v-ați propus să achiziționați mai mulți și acesta să fie noul business?
Horia Szabo: Din câte știu, nu. Se pare că, atunci când părinții mei zic că o să construiască ceva mic, întotdeauna iese mare.
Apoi, a venit unchiul meu din Spania și a zis că a identificat o tehnologie nouă de a construi case de lemn, se fac foarte repede și ar trebui să facem și noi una la Archia. Zis și făcut! Așa a apărut un duplex de lemn, care acum se numește „Casa grădinii”.
Punctul culminant a fost în 2006, când tatăl meu ne-a anunțat că a luat un fond european SAPARD și facem o pensiune mică, la Archia, de 10 camere. Și pe același model, dintr-o pensiune mică a ieșit un conac cu 15 camere tematice și un restaurant à la carte. Între timp, prin 2010 am construit primul pavilion de evenimente și piscina, prin 2013 al doilea cort de evenimente, apoi pe al treilea, iar în 2019 urmează să mai modificăm niște lucruri.

Mihaela Ivan: De unde ideea de Conac și nu o pensiune sau un hotel?
Horia Szabo: Mama mea și-a dat seama că dacă vom face doar o simplă pensiune, cine o să vină în Deva, în Archia, să facă turism? Dacă tot ne-am apucat de turism, haide să-l facem așa cum trebuie.
Poate nu știe foarte multă lume, în județul Hunedoara sunt multe conace. Prin locurile acestea, mai ales prin Țara Hațegului și prin Simeria, au fost mulți boieri.
Mama mea este foarte pasionată de mobilier vechi, de tot ce însemnă valori și obiceiuri vechi.

Ea colecționase mobilier vechi, vizitând pensiuni, business-uri mici prin Austria și Germania și a venit aici și a reinterpretat ceea ce a găsit acolo.

Strângeam mobila intuitiv

„Încă de la începutul anilor 90, dar fără un plan precis. Acum mă uit în jur şi ştiu exact de unde am luat pendula din restaurant sau vitrina de lângă bar. Îmi plăceau obiectele, mă provocau să le pun în valoare, să le citesc istoria şi să le scot la iveală frumuseţea ascunsă. Alta decât cea iniţială.”-Virginia Szabo

Am căutat să facem lucruri inedite și așa au apărut camerele tematice.
Temele fiecărei camere se găsesc pe domeniul Conacului. Primăvara aici este plin de maci. De fapt, mama mea, când a venit prima dată la Archia, erau foarte mulți. Așa a apărut „Camera maci”, „Camera pădure”, pentru că suntem aproape de ea.
Mihaela Ivan: Am putea să zicem că aduceți exteriorul în interior.
Horia Szabo: Da, dar e mai mult de atât. De exemplu, „Camera Tradițional” este o cameră dedicată bunicii mamei mele. Pentru cei care aleg această cameră, o să găsească înăuntru iia în care s-a căsătorit bunica mea. De fapt, toate detaliile sunt veritabile: ulcelele, farfuriile.
Camera Transilvan” care este și cea mai mare cameră a Conacului este o cameră dedicată bunicului tatălui meu. O cameră specifică zonei cu influențe săsești.

Pentru cei care sunt interesați de poveștile camerelor noastre pot să intre pe Facebook, pentru că am reușit să surprindem în live-uri tot procesul de creație a mamei mele.

Camerele cu blazon, locul boierului contemporan

„Cei care sunt ca noi. Care caută. Care sunt inspiraţi de dealuri cu gene de soare sau de florile de câmp din buza verii. Am făcut următorul pas. Planurile. Camerele conceptuale. Cu blazon. Mi-am dorit să iasă perfecte. În detaliu. În desene, marmura din băi, oglinzi sau ergonomie. Confirmările însă au venit mult mai târziu. Când noi ne-am mutat de tot la Archia. Când am trecut de încrâncenarea celui care contruieşte. Când am înţeles lecţia. Când locul ne-a atras. Camera macilor, a florilor de câmp, a cailor şi a echitaţiei, a florilor de soare şi a frunzelor, a levănţicăi şi a hulubăriei, a vânătoarei şi a specificului românesc, a iazului şi a păpădiei. Blazon din natură.”-Virginia Szabo

Mihaela Ivan: Dintre toate camerele, care este cea mai dorită de către cei care vă trec pragul?
Horia Szabo: Într-un fel, am putea să zicem că avem o cameră vedetă, „Camera maci”, deoarece având multe evenimente pe timpul verii, mireselor le place, fiind într-un stil romantic, spațioasă și cu balcon.

„Când am ajuns la Conacul Archia, pe acest pământ, era primăvară. Undeva prin luna lui mai.
Primul gând, lucrul care mi s-a lipit de inimă şi care a dat naştere primelor mele amintiri plăcute din acest loc, a fost inspirat de aceşti maci fragili, aşezaţi în linie, de o parte şi de alta a drumului. Mi-am zis:

„Uau, dar ce maci frumoşi sunt aici la Archia!” Nu că nu ar fi peste tot, dar aceia mi-au rămas mie în drum spre Archia. Şi asta am împărtăşit cu Delia când am început să alegem temele de cameră.

Am zis: „Ok, camera vedetă va fi Camera Maci.” Astfel, acest spaţiu mare de la etajul unu a devenit o cameră romantică, fragilă, plină de puterea culorii roşie.”- Virginia Szabo

Ar mai fi Camera Levănțică, cu acel mov frumos, levănțică pictată pe partea de jos a peretelui. Totuși, depinde foarte mult de personalitatea fiecăruia, în alegerea camerei.


Mihaela Ivan: Mi se pare foarte bună  ideea de a face live-uri din fiecare cameră. Cum este primită de cei din online și totuși de unde a pornit?
Horia Szabo: Camerele noastre chiar au o poveste și de ce să păstrăm asta doar pentru noi? Astfel, am început să  o înregistrăm pe fiecare, undeva între 25 și 30 de minute și am aflat până și eu niște detalii despre camere, despre emoțiile prin care a trecut mama, atunci când le-a realizat.
Oamenii reacționează foarte bine, într-un  live au fost și 170 de oameni, cu un Reach de 40.000 și la altul am ajuns la un Reach de 90.000.

Mihaela Ivan: Apropo de Facebook, voi vă ocupați de administrarea paginii?
Horia Szabo: Lucrăm cu o echipă de oameni pasionați de turism cu ajutorul cătora creem conțiunt, toate acestea pentru că ne dorim să construim un brand, să ne creștem vizibilitatea în Google, organic și suntem foarte fericiți că, dacă cineva caută pe Google: „obiective turistice în Hunedoara”, articolul nostru: Top 30,5 atracţii turistice pe care să le vizitezi în judeţul Hunedoara! este în topul căutărilor. Am mai scris un articol, 5 aspecte esenţiale în organizarea unui team building de succes și acesta este în top 5, dacă vei căuta termenul „team building”.
Acesta a fost scopul nostru, a durat, însă am reușit ceea ce ne-am propus până acum.
Mihaela Ivan: Vă folosiți exclusiv de Social Media pentru a vă promova sau folosiți  un mix – online și offline?
Horia Szabo: Noi am mers foarte mult pe Social Media, fără să folosim reviste sau promovarea tradițională. Au venit la noi și bloggeri care au scris despre #ArchiaXperience, dar noi ne promovăm prin evenimentele pe care le organizăm aici, la Conac.
În continuare vom completa strategia de promovare, pentru că în vara anului 2017 am avut foarte mulți turiști, doar în luna august au fost 1.100, având un grad de ocupare de peste 90% și vom face niște lucruri în plus, pentru ca oamenii să ne cunoască și mai bine, să știe la ce să se aștepte, să vină la noi și să se bucure de șederea la Conac.

Mihaela Ivan: Ca dovadă a atenției acordate mediului online, în 2011 ați  câştigat titlul de  „Cea mai buna pagină de Facebook de Travel din România”, la secţiunea Hoteluri.
Horia Szabo: În perioada aceea cea mai mare parte a timpului meu o dedicam paginii de Facebook a Conacului, acum mă ocup de mai multe lucruri.
Este foarte greu să se ocupe altcineva de pagina ta de Facebook, nu este cel mai simplu lucru, noi fiind și un business bazat pe emoții și ca cineva să recreeze acea emoție, trebuie să o înțeleagă. Este adevărat că cele mai bune poze sunt acelea făcute în cadrul evenimentelor, în timp real.
Noi facem un mix de content, consecvent și promovăm articole despre turismul din zonă, precum și ceea ce pot să facă cei ce vin aici.
Mihaela Ivan: Ce pot să facă cei care vin la Conac?
Horia Szabo:Pot să facă foarte multe, însă cred că locul acesta este în primul rând unul de relaxare și n-ar trebui să-și propună să facă foarte multe, ci să se deconecteze, să citească, să se plimbe, să facă echitație, să mănânce o mâncare foarte bună, să stea la piscină. Suntem aproape de foarte multe obiective turistice din județ și chiar de cetatea Alba-Iulia, care acum, fiind autostradă este la 45 de minute distanță.

Mihaela Ivan: Văd multe afaceri cu potențial, dar care omit să facă un pas înspre branding. Voi cum ați realizat că este nevoie și de o strategie de imagine?
Horia Szabo: Poate și din nevoia de claritate, noi am implementat o strategie de branding atunci când am denumit Conacul Archia ca fiind pentru #BoieriContemporani. Asta, pentru că ne dorim ca oamenii să înțeleagă foarte bine că suntem un conac nou. Unii veneau și ne întrebau dacă suntem un conac vechi. Nu, nu suntem un conac vechi și asta ne face speciali. Un conac reinterpretat, al unei familii care trăiește în era actuală, trei generații sub același acoperiș.

Mihaela Ivan: Ce înseamnă #BoierContemporan?
Horia Szabo: Boierii Contemporani sunt oamenii cărora le place frumosul, să citească, să se dezvolte, să cunoască locuri, cei care n-au uitat de valori. Nu sunt foarte diferiți față de cei de odinioară, dar cu siguranță sunt cei care sunt mulțumiți cu ei înșiși și sunt conștienți că vor parcurge un drum pentru a-și îndeplini visurile.
Dacă noi, Conacul Archia suntem unul din punctele unde ei fac un popas, atunci suntem foarte fericiți.

Mihaela Ivan: Că tot a venit vorba de un drum care te duce dintr-un punct într-altul, tu de unde ai pornit și unde vrei să duci acest proiect? 
Horia Szabo: Am plecat de aici, din Deva, am studiat Marketingul la ASE în București și atunci l-am ales pentru că suna cel mai interesant, apoi, la 25 de ani când m-am întors la Archia și am început să lucrez alături de familia mea mi-a fost util. Oricum, muncind aici, am învățat foarte multe, de la ceea ce înseamnă să fii frustrat, să nu știi de unde să apuci lucrurile, ce înseamnă să lucrezi într-un colectiv, să lucrezi într-un business de familie, până la să nu combini emoțiile personale în luarea deciziilor de business.
În momentul acesta îmi doresc să automatizăm cât de mult putem Conacul Archia, pentru că suntem deja în al nouălea an. Acum, asta este obiectivul nostru, să facem acest business să funcționeze, nu fără noi, ci cu mai puțin efort din partea noastră, la parametrii eficienți.
Mihaela Ivan: Care este cel mai important sau printre cele mai importante lucruri atunci când muncești într-un astfel de business, în raport cu cei care vă trec pragul?
Horia Szabo: Atunci când lucrezi în turism, trebuie să realizezi că omul care vine la tine este în vacanță și el nu consideră cu tu ești la muncă. Atunci, tu indiferent de ce problemă ai avea, în secunda în care dai ochi în ochi cu el, trebuie să fii cu zâmbetul pe buze și el să nu-și dea seama că ai cine știe ce problemă. Cred că acesta este lucrul pe care-l înveți cel mai bine, făcând turism.

Mihaela Ivan: La tine e un full job, de dimineața până seara ești la muncă, dar îți faci timp să investești foarte mult în dezvoltarea ta personală. Așadar, personal, unde vrei să ajungi?
Horia Szabo: N-aș putea să-ți spun exact unde vreau să ajung, dar știu că proiectul Conacul Archia este un vehicol care, cu siguranță, mă duce într-acolo.
Noi ca și oameni ar trebui să avem viziuni, țeluri și oricât de egoist ar suna, acestea trebuie să fie personale, fără o legătură cu business-ul. Acesta nu este un scop final, ci este un vehicol care te duce acolo. În momentul  în care se termină, trebuie să-ți găsești următorul vehicol. Acum lucrez la visurile și la valorile mele.

Mihaela Ivan: Înainte de încheiere, spune-mi cum sărbătorim încheierea acestui an? Cum vor trece în Noul An, Boierii Contemporani?

Horia Szabo: Dorința mamei mele este ca și  generația noastră să păstreze valorile trecutului. Este firesc ca generațiile să se schimbe, dar integritatea, lucrul bine făcut, respectul pentru frumos, ar fi bine să rămână indiferent de timpuri.

În același stil este și pachetul de Revelion de anul acesta, o reinterpretare a boierimii. Spun reinterpretare, pentru că noi nu suntem un conac vechi, ci unul nou și noi promovăm detaliul acesta. #BoieriContemporani

Dar în același timp, se poate întoarce în trecut, chiar dacă suntem în secolul 21, trecutul rămâne, iar noi putem să-i aducem lucrurile bune și frumoase, în prezent.

Am cătat să vedem ce făceau boierii, în vremurile acelea. Își chemau prietenii la ei acasă, conacele nefiind în centrul așezărilor, cinau împreună, jucau jocuri de sociatete, ascultatu muzică bună, degustau vinuri și făceau baluri. Pe toate lucrurile acestea ne-am bazat și noi. Astfel, în prima seară vom avea o cină, cu o degustare de vinuri, în a doua zi plecăm în excursie să vizităm 3 conace din Țara Hațegului și este posibil ca un descendent dintr-o familie boierească, să ne fie ghid.

Seara vom avea o cină boierească, cu muzică la vioară, țambal și acordeon. Ziua de Revelion va fi liberă, dar cei care doresc puțină activitate, în „Salonul Roșu” vom avea o zi de jocuri de societate (poker, remi etc.), iar seara va fi un „Bal de Gheață”Ultima zi va fi cu specific românesc, la foc de tabără.

ArchiaXperience. For the contemporary aristocracy

„De la rădăcini la vârf. Conacul Archia e un tablou. Strânge culori şi texturi de la mai bine de trei generaţii. Şi se pictează sub ochii noştri încet, simplu, frumos. Am ales cu sufletul şi am recuperat, continuu, peisaje, obiecte, sentimente. Pentru a aduce totul, azi.”-Virginia Szabo

În loc de încheiere…
După cum se poate observa, am respectat și eu regula de aur a familiei Szabo, am vrut să scriu un articol mic, dar…bineînțeles că a ieșit unul mare. 🙂

Mulțumesc pentru doza de inspirație,  #ArchiaXperience și să vă treacă pragul cât mai mulți #BoieriContemporani!

3

Comments