Noi, românii suntem o nație foarte interesantă. O nație a paradoxului. Pe de o parte, credem despre noi că suntem cei mai tari, că noi am inventat coada la prună, avem cele mai frumoase locuri, cele mai frumoase femei, cele mai cele, iar pe de altă parte avem o părere proastă despre poporul ăsta, de acolo și vorba, „Așa ca la noi, ca la români.”

Nu o să zic că suntem un popor cam bipolar, că nu-i frumos.

…Și pe principiul ăsta, zilele trecute când a zis Augustin Jianu, Ministru Comunicațiilor că „românii sunt analfabeţi digital”, s-au iritat unii, i-au sărit în cap că ”Vai, noi românii care avem viteză mare la net, o bună parte din populație folosește netul și calculatorul și NOI care avem experți în IT, cum poate el să zică așa ceva.

Da, le avem și pe astea, dar a spus-o bine, chiar dacă vrem să auzim altceva. Suntem analfabeți digital, în sensul că suntem la extreme și o să vă zic și eu de ce cred asta.

În primul rând, că ai net la viteză mare și știi să postezi ”La ce te gândești”, pe Facebook e așa un bulgăre de pe Icebergul ăsta care-i mediul digital.

Apoi, digitalizarea înseamnă mult mai mult decât rețele de socializare și să știi să scrii în Word. Compari mere cu pere.

Ne referim la digitalizarea economiei/e-commerce, sănătății, educației, inteligentă artificială/robotică etc.

De exemplu, Franța o să investeasca 550 de miloane de euro în digitalizarea sănătății în următorii 5 ani, cu scopul de a îmbunătăți îngrijirea pacienților și facilitarea schimburilor între profesioniștii din domeniul sănătății. Sunt două programe „e-parcours” și ”e-Hosp”, prin care digital se va oferi asistență medicală, programul va indica exact disponibilitatea de paturi din fiecare centru medical, geolocalizare, imagistică etc.

Repet, 550 milioane de euro investiție doar în Digitalizarea Sănătății.

Apoi, așa cum s-a discutat ieri la Biz Innovation Forum, suntem pe ultimul loc în inovație în Europa, cu toate că IT-ul românesc înseamnă undeva la 6% din PIB.

De exemplu, specialiștii în utilizarea roboților (mă refer la cei care lucrează în uzine), învață să folosească roboții (training-uri), în străinătate. De fapt, fie pleacă ei să învețe cum se utilizează un robot industrial (mașinăriile), fie vine un specialist de acolo și le explică. Eu înțeleg că noi facem mai multe IT pentru exterior!?! Multe valențe, în discuția asta.

La evenimentul ”Viitorul Roboticii și al Inteligenței Artificiale”, a zis cineva un lucru foarte interesant, că unii dintre cei care vin și fac traininguri pentru folosirea roboților industriali, pentru specialiștii de la noi, sunt fără facultate. Ei învață în liceele de profil din țările lor, cum se utilizează roboții. Eh…la noi, unii termină și facultatea și le lipsește practica. EDUCAȚIE! Asta TREBUIE să fie prioritatea noastră.

Tot la evenimentul acesta, europarlamentraul Victor Negrescu a semnalat faptul că sunt în dezbatere ”Normele de drept civil privind robotica”, în Parlamentul European. SPER că au auzit cei din domeniu despre treaba asta, pentru că și noi vom fi nevoiți să respectăm legea europeană privind robotica și ACUM e cazul să transmitem prin europarlamentari, modificările. Aici- Raport – Normele de drept civil privind robotica.

Acest raport a stârnit interesul dar și controverse, la nivel european, pentru că se normalizează drepturile de proprietate, datele personale, dronele, robotica, inovarea, influențează mediul, domeniul sănătății, siguranța, chiar și migrația în câmpul muncii și cybersecurity etc. Se mai aduce în discuție #RoboEtica și atașamentul emoțional față de roboți.

“România are un imens potențial în folosirea celor două noi industrii emergente, robotica şi inteligența artificială şi este una dintre prioritățile mandatului meu să ajut, din poziția mea de membru al Parlamentului European, dezvoltarea acestuia. Eforturile mele susținute sunt de a încerca să aducem o viitoare Agenție Europeană pentru Robotică și Inteligență Artificială chiar aici, în România pentru a se recunoaște astfel potențialul inovator al țării noastre.” – Victor Negrescu, europarlamentar.

Tot acolo s-a amintit că în anii ‘70-’80 eram competitivi în domeniul Roboticii, iar acum este un decalaj foarte mare între România și celelalte state europene. La nivel Mondial, n-are rost să vorbim.

Mai mult, tot la „Viitorul Roboticii și al Inteligenței Artificiale” am aflat că în COR (Clasificarea Ocupațiilor din România) este inexistentă meseria de ”Inginer de Robotică”.

…, iar ieri, la Innovation Forum By Biz, când am văzut echipa AutoVortex, cea mai premiată echipă de robotică din România, cu performanțe recunoscute în toate competițiile internaționale de robotică, echipă care i-a bătut și pe ruși și pe americani, zău că n-am mai înțeles nimic. Efectiv suntem la extreme.

Vorba lu Chinezu, „Parctic suntem la nivel teoretic”.

Ideea este că în România este o cerere mare de resurse digitale. Cu toate că avem 5 centre de cercetare robotică, ne lipsește implementarea, iar în curând va fi nevoie de o reconversie profesională.

V-am zăpăcit, așa-i? Deci suntem analfabeți digital, ori ba? Suntem, în contextul în care folosim digitalizarea, în adevăratul sens, prea puțin. Plastic e ca și cum ai înțelege o limbă străină, poți și să scrii în limba aia, dar când este să vorbești și să inovezi, să faci ceva în alt limbaj, îți este foarte greu. De aia, avem nevoie de investiție în digitalizare, perseverență și exercițiu și susținere din partea statului, că multe țări sunt deja pe val. 

Știu că-i lung articolul, dar la final țin foarte mult să parafrazez prezentarea lui Antonio Eram, CEO&Founder NETOPIA, pentru că a fost mindfulness.

A zis cam așa:

„Inovația, chiar dacă înseamnă tehnologie înseamnă a crea, deci presupune creativitate. Inovația înseamnă a construi, a gândi, a fi parte din progres. Una dintre soluțiile pentru a fi inovatori este investiția în educație.

La Universitatea Stanford, în primii 2-3 ani nu se fac specializări, ci limbi străine, dans, muzică, istorie, biologie, sport, pentru a le deschide copiilor mintea, orizontul, pentru a le arăta frumusețea multiculturalității. La noi, copiii se specializează fără să știe ce își doresc cu adevărat.

Revenind la inovație, atunci când creezi ceva nu știi dacă va funcționa în mai multe contexte, culturi. Ei având acest fundament, au și o expertiză mai mare și capacitate de predicție.

Deci, cei care creează, cei care inovează, nu este necesar să fie ingineri. O problemă a noastră, a educației din România este că, de exemplu, studenții de la Politehnică nu sunt puși să lucreze cu cei de la ASE. E nevoie să știți că, doar lucrând împreună o să aveți succes.

Aveți curajul să schimbați lumea!

Tuturor ne este teamă de eșec și este firesc, dar dacă aveți o idee, adunați oameni în jurul ei. Dacă este bună ideea, veți reuși.

Inovația este un mindset pe care TU ți-l pui singur și indiferent de rezultat, important este ce ai învățat TU și ce ai reușit să-i inveți pe ceilalți.

În acest moment suntem într-o criză de valori, dar voi sunteți o insulă de valoare.

Vârsta inovației, n-are vârstă. Tot ce trebuie să vă doriți este să inovați.”

Update:

3

Comments