Am început o serie de interviuri cu oameni frumoși, deoarece imaginea lor ne vorbește despre construcția succesului durabil. Despre imaginea personală, etichetă și maniere am discutat cu Raluca Dobrovolschi, consultant de imagine.

MI: Spui că imaginea vorbește și cu toții știm că este foarte importantă, dar care sunt principalele aspecte pe care le transmite despre noi?

RD: Oricât de surprinzător ar suna, aș vrea să spun că sunt lucruri pe care le valorizez și în care cred, înaintea aspectului exterior. Educația, inteligența, modestia, umorul, sunt pentru mine calități ale unui om valoros, plăcut, de succes. Nu am crezut vreodată în promovarea și menținerea în top a unui personaj lipsit de substanță, doar pe baza aspectului exterior, însă presupunând că aceste calități există, elementul deschizător de uși este imaginea personală. Odată deschise aceste uși, fie ele profesionale sau personale, aspectul nostru exterior începe să transmită celor din jur, informații despre statutul, obiectivele, convingerile, preferințele pe care le avem, mediul din care provenim. Imaginea pe care o avem le vorbește celorlalți despre noi, într-un mod mai real și mai convingător decât o facem noi înșine. A crede că îi putem determina pe ceilalți să acorde atenție exclusiv discursului sau acțiunilor noastre, a crede că le putem distrage atenția de la neconcordanța între comunicarea verbală și cea vizuală, este o cale sigură spre, (dacă nu insucces), cel puțin frustrări, incertitudini, eforturi inutile.

MI: Din experiența ta, care sunt greșelile pe care le fac femeile din România, în materie de vestimentație? Dar bărbații?

RD: Derapajele de imagine, atunci când apar, sunt provocate în cazul femeilor de auto-suficiență, iar în cazul bărbaților de lipsa informației corecte. Altfel spus, femeile sunt rareori dispuse să accepte critici și observații, iar bărbații acceptă adesea opinii fără să pună la îndoială justețea acestora. În mod concret, pe străzi, în birouri, în sălile de teatru, film, văd prea des pantofi neîngrijiți,  haine neglijent de largi (în cazul bărbaților de peste 40 de ani) sau periculos de strâmte (în cazul celor sub 30), unghii prea lungi, coafuri artificiale, sprâncene tatuate, asocieri cromatice previzibile, croieli și modele atât de dezavantajoase pentru respectivele anatomii – în cazul femeilor.

MI: Cum este perceput consultantul de imagine la noi în țară?

RD: Cel mai adesea, meseria de consultant de imagine este confundată cu aceea de stilist, între cele două activități existând diferențe majore. Stilistul este cel care realizează un pictorial, o vitrină, el se asigură ca vestimentația este cât mai actuală, designerii sunt cât mai bine reprezentați, rezultatul este unul cât mai artistic, original, modelul care poartă hainele jucând cel mult un rol de susținere, de completare a ideii generale. Consultantul de imagine este cel care alege din această mare de opțiuni, acele piese potrivite obiectivelor, statutului, anatomiei, culorilor personale ale clientului său, care reprezintă și elementul principal al muncii consultantului de imagine. Trendurile, designerii, culorile momentului sunt luate în considerare atâta timp cât servesc complimentării clientului.

MI: Cu ce te poate ajuta o ședință de consultanță de imagine?

RD: În timpul unei ședințe de consultanță de imagine vei afla care sunt culorile care îți oferă o mină de om binedispus, odihnit, sănătos, care sunt culorile pe care să le folosești pentru a-i influența pe cei din jurul tău în diverse circumstanțe, care sunt modelele, croielile și proporțiile care îți subliniează cele mai frumoase părți ale anatomiei și pun în plan secund pe cele cu care nu te mândrești, cum să interpretezi un cod vestimentar și să arăți potrivit pentru orice tip de eveniment, cum îți poti actualiza garderoba cu tendințele momentului, cum să faci cumpărături inteligente și multe alte informații personalizate și de folosință îndelugată care îți vor influența în mod pozitiv viața profesională și personală.

MI: Mereu vor fi persoane care își caută un loc de muncă. Ce sugestii le-ai da, în materie de vestimentație, pentru interviul de angajare?

RD:Vestimentația care convinge la interviul de angajare diferă de la o industrie la alta și de la o poziție la alta, iar angajatorul nostru caută nu doar abilitățile profesionale, ci și o integrare perfectă în peisajul și ierarhia companiei. Astfel, în domenii precum financiar, politic, juridic, un bărbat va alege un costum bleumarin sau gri, negrul fiind prea sever pentru zi și deloc flatant pentru o tipologie caucaziană, o cămașă albă în cazul costumului bleumarin și bleu în cazul celui gri, cravată într-o culoare contrastantă, pantofi din piele netedă, într-o stare cât mai îngrijită, alegeri deloc previzibile sau banale, elementul „special” și „deosebit” stând, în acest caz, în desăvârșirea proporțiilor costumului, a naturaleții  cu care este purtat, în firescul cu care își încheie sau descheie nasturii costumului la momentul potrivit, șamd. În cazul unei doamne, oricât de masculin ar fi domeniul spre care se îndreaptă, modelul avantajos de fustă este o alegere întotdeauna potrivită, alături de escarpeni, indiferent de sezon, și o bluză din mătase opacă.  Industriile creative: publicitate, jurnalism, artă, lasă loc unor ținute mai puțin structurate, în culori și imprimeuri diferite de cele neutre, astfel că în cazul domnilor, un sacou sport sau un blazer bleumarin, pantaloni chinos din bumbac, cămașă cu un imprimeu clasic: carouri, dungi și pantofi din piele întoarsă, cu catarame, sunt opțiuni relaxate și actuale, iar în ceea ce privește femeile, rochii de zi, fuste lalea, trompetă, pantaloni slim7/8 (pentru suple) sau bootcut (pentru șolduri ample), bijuterii veritabile, dar discrete.

MI: Știu că te-ai alăturat, în 2013, Fundatiei Calea Victoriei și ai două ateliere Stil Vestimentar Masculin și Stil Vestimentar Feminin. Vorbește-ne puțin despre ele.

RD: Nu am putut rezista tentației de a mă alătura unui grup exclusivist de lectori din care fac parte nume importante ale culturii  și artei românești: Adina Nanu, Neagu Djuvara, Toader Paleologu, Georgeta Filitti, Tiberiu Soare, si alții și mă bucur că am făcut acest pas. Atelierele de stil vestimentar masculin sunt destinate bărbaților dezinteresați de modă, dar preocupați de propria imagine, bărbaților care vor să facă alegeri vestimentare potrivite anatomiei lor, contextului în care se află și mesajelor pe care vor le transmită  celor din jur. Sunt întâlniri foarte intense și dinamice, domnii vin fără prejudecăți, dar cu multă receptivitate la argumente și demonstrații.

La atelierele de stil feminin vin doamne care nu mai vor sa piardă timp si bani experimentând și vor să se bucure de încrederea oferită de hainele care li se potrivesc perfect.

Cât timp așteptările participanților sunt conforme cu realitatea și anume că o întâlnire de grup nu poate fi egală ca rezultate cu o întâlnire individual, totul decurge perfect.

UPDATE: Necesitatea dezvoltării unor seminarii cu caracter practic, mult mai eficiente în însușirea noțiunilor specifice, a reprezentat startul cursului ”Declarații de Stil” Band Of Creators. Primele ediții au fost un succes, ceea ce îmi confirmă că a fost o schimbare de bun augur. Următoarea ediție a cursului va începe pe 10 Octombrie 2015.

MI: Ce îți place cel mai mult, la jobul tău?

RD: Imi place efectul muncii mele asupra vieții profesionale sau personale a clienților mei: percepții și atitudini pozitive din partea celor care îi înconjoară, redescoperirea omului frumos de sub hainele nepotrivite. Mi-a plăcut când una dintre clientele mele mi-a spus că se poate concentra acum la discuțiile pe care le poartă fără să-și mai facă griji că oamenii îi analizează și critică aspectul exterior. Nu în ultimul rând îmi place că este un job care nu mă lasă să rămân în urmă, mă determină să fiu mereu informată, documentată, să am soluții pentru neprevăzut și argumente mereu fundamentate.

MI: Mesaj pentru cititori.

RD: Nu păcălești pe nimeni cu un interior gol acoperit de haine frumoase, dar te păcălești pe tine dacă îți imaginezi că vreuna dintre calități îți este vizibilă de sub haine urâte sau nepotrivite.

Mulțumesc!

Raluca Dobrovolschi este consultant de imagine, membru al celei mai importante asociații de acreditare și dezvoltare profesională a consultanților de imagine din întreaga lume, Association of Image Consultants International, specialist în etichetă socială și de afaceri acreditat de către Minding Manners Londra și absolventă a cursrilor Swiss Image Institute.

2

Comments